Digitaal op stap: lessenbundel voor digitale geletterdheid

Het Centrum voor Basiseducatie Antwerpen geeft jaarlijks basisopleidingen aan tienduizend laaggeschoolde volwassenen, onder wie veel anderstaligen. Er zijn lessen Nederlands Tweede Taal, maatschappijoriëntatie, ICT en rekenen. Veel cursisten hebben de digitale trein gemist en ondervinden daar nadelige gevolgen van. Overheidsdiensten werken steeds vaker digitaal, informatie is vaak alleen nog online te vinden. In de basiseducatie leren cursisten minimale vaardigheden die ze nodig hebben om mee te kunnen in de samenleving en daar horen digitale vaardigheden bij. CBE Antwerpen integreert ze daarom in de lessen van alle lesgevers. Het houdt daarbij vijf stelregels voor ogen. 
 

1 Maak het de lesgever gemakkelijk 

De 300 lesgevers van CBE Antwerpen krijgen met ‘Digitaal op Stap’ een kant-en-klare vorming aangeboden. “Het is een zak vol ideeën om digitale vaardigheden aan te leren die ze zelf kunnen gebruiken in de klas,” zegt Lief Houben, teamleider e-inclusie bij CBE Antwerpen. In de bundel zitten voorbeeldlessen, fiches over werkvormen en methodologie. “Het is voor hen een luxe om een uitgewerkt pakket in handen te krijgen.” 
 

2 Maak het leuk 

CBE Antwerpen stuurt zijn cursisten vaak op stap tijdens vormingen. Ook de lesgevers krijgen voor hun training ‘Digitaal op Stap’ eerst een rondleiding op de tentoonstelling ‘Antwerpen à la Carte’ in het Museum aan de Stroom (MAS), op een steenworp van de school. Daarna is er de workshop over digitale vaardigheden, waar lesgevers het materiaal aangereikt krijgen om nadien zelf met hun cursisten aan de slag te gaan. 
 

3 Maak het concreet 

De bundel bevat oefeningen over hoe een route uit te stippelen via Google Maps, hoe via de website openingsuren op te zoeken, hoe via de app van het museum het bezoek te plannen, hoe via de app van De Lijn de juiste tram te vinden, hoe het weerbericht op te zoeken. Telkens komen talige en niet-talige competenties aan bod: cursisten oefenen zowel de woordenschat die bij de toepassingen en het thema hoort, bijvoorbeeld door woordenboekjes te maken, als de toepassingen zelf. 
 

4 Overschat de lesgever niet 

“We mogen er niet van uitgaan dat al onze lesgevers zelf vlot omspringen met digitale media”, zegt Lief Houben. “Het was dus belangrijk om met deze vorming laagdrempelig te werken en het lesgevers zelf niet te moeilijk te maken. We wilden dus instrumenten aanreiken die ze samen met hun cursisten kunnen leren gebruiken.” 
 

5 Maak het flexibel 

De cursisten hebben erg uiteenlopende digitale vaardigheden. Sommigen kunnen geen smartphone gebruiken, anderen zijn vrij bedreven in populaire toepassingen als Facebook of Whatsapp. “De lesgevers kunnen zelf kiezen met welk onderdeel ze in hun lessen aan de slag gaan. Er zijn vele mogelijkheden. Ze bekijken wat bruikbaar is voor hen, in functie van hun cursus en van het niveau van hun cursisten.”
 

Workshop op Vocvo-trefdag

Op de Vocvo-trefdag 2016 gaven Dieter Wijffels en Wim Dufraing van CBE Antwerpen een workshop over 'Digitaal op stap'.

  • Bekijk hun presentatie 'Naar het MAS' hier (ppt).
  • Download de bundel 'Tentoonstelling MAS' hier (docx).
     

Meer info

Wil je meer weten over 'Digitaal op stap'? Contacteer dan Lief Houben (lief.houben@cbe-antw.be) of Dieter Wijffels (Dieter.Wijffels@cbe-antw.be).
 

(Bron: EPALE)

 

19-01-2017